Fotografere er å SE

Det er forskjell på å se og å SE, mener jeg.

Jeg er utrolig dårlig til å LETE.

Men likevel er jeg ganske god til å SE motiver. Synes jeg selv…

Det dreier seg om å finne det essensielle, fortellingen, øyeblikket, perspektivet, utsnittet, lyset – og nøytralisere uvesentlige og/eller forstyrrende detaljer.

Fordi det ikke alltid er tid til å SE skikkelig i forbindelse med selve opptaket,
bruker jeg mye tid på å vurdere og beskjære i etterkant.

Det meste er lov av redigering og justering
Og DET synes jeg er helt greit, så lenge det ikke dreier seg om dokumentarfotografi.
Helt siden fotografiets barndom har fotografene brukt ulike hjelpemidler, i og utenfor mørkerommet. Dobbelteksponeringer, filtre, kamerabevegelse, lange lukkertider – og etter hvert ulike digitale teknikker – inkluder stadig nyere versjoner av Photoshop o.l.
Så at jeg får «en hjelpende hånd» fra en datamaskin et sted i skyen –
DET SYNES JEG MÅ VÆRE HELT GREIT!


Resultatet ligger i detaljene – det er sluttproduktet som teller!